Motivul principal pentru care nu ar trebui să te descalți într-un avion: Pericolele ascunse când zbori

de: Ozana Mazilu
29 07. 2024

Când grecii antici au spus legenda lui Icar, condamnat să fie pentru totdeauna un avertisment împotriva zborului prea aproape de soare, nu ar fi putut să prevadă pericolele reale la astfel de înălțimi.

Astăzi, este necesar un avertisment clar: nu te descalța într-un avion.

„Cabinele sunt curățate înainte de fiecare zbor”, a declarat pilotul Patrick Smith, autorul site-ului Ask the Pilot, pentru Travel + Leisure în 2022, „dar curățenia este mai superficială în cazul unui turn-around rapid, când sunt doar 15 sau 20 de minute disponibile pentru această sarcină”.

Curățenia superficială și riscurile pentru sănătate

Chiar și de la izbucnirea pandemiei de COVID-19, când am fost mai conștienți ca niciodată de practicile de igienă și de importanța de a nu împărți germeni cu străini, nu există garanția că companiile aeriene efectuează curățenia așteptată între zboruri. Aceasta ar putea consta doar în aruncarea gunoiului și ștergerea mânerelor ușilor.

„Dacă un avion stă mai mult de opt ore, atunci compania aeriană va efectua o curățenie profundă”, a explicat Mike Arnot pentru New York Times.

„În timpul unei curățenii generale, fiecare pernă de scaun este îndepărtată, scaunele sunt aspirate și covorul este spalat în toată cabina”.

Aceste regimuri sunt, însă, rare. Mult mai probabil este ca avionul în care urci să fi fost, în cel mai bun caz, „ceațat” – adică pulverizat cu picături dezinfectante încărcate electrostatic.

„Este puțin asemănător cu frecarea unui balon de păr și apoi lipirea balonului de perete”, a explicat Joshua Robertson, directorul executiv al EMist, o companie din Texas care fabrică pulverizatoare electrostatice pentru United Airlines și Alaska, pentru Times.

„Fiecare moleculă care iese din duză este încărcată. Sunt atrase de suprafețe ca un magnet”.

În practică, acest lucru arată ca un curățător echipat cu un rucsac plin de dezinfectant și o duză de pulverizare, umplând fiecare colț al cabinei cu o ceață fină. După aceasta, o echipă completă poate intra și șterge zonele intens atinse, cum ar fi brațele scaunelor și mânerul ușilor, cu șervețele dezinfectante și – dacă timpul permite, ceea ce nu se întâmplă adesea – covorul poate fi aspirat.

Evident, acest sistem nu este la fel de riguros ca o curățenie profundă, dar este totuși mai mult decât nimic. Companiile aeriene sunt notorii pentru faptul că sunt conduse de marje de profit și nu de confortul sau siguranța pasagerilor, iar fiecare secundă contează. Scurgerile sau stropirile sunt curățate superficial, dar nu neapărat dezinfectate; ceațarea poate fi omisă dacă avionul necesită o întoarcere rapidă – și, cel mai grav, nu există nicio cerință ca avionul, chiar și în băi, să fie curățat în timpul zborului. Da, chiar dacă cineva face, ahem, o mizerie.

Toate acestea înseamnă, practic: păstrează-ți pantofii în picioare.

„Cei care decid să meargă desculți ar putea lua bacterii și virusuri care le-ar putea afecta negativ sănătatea”, a declarat David Krause, proprietarul SyQuest USA, care fabrică produse de curățare utilizate în avioane, pentru Travel + Leisure.

„De asemenea, riscul de a contracta o infecție fungică este mereu prezent”.